David Duc a Vít Janda: Kdy je pro e-shopy užitečný TikTok?

zpět na výpis článků

17.4.2023,

Pro e-shopy existuje několik způsobů, jak TikTok využít efektivně. Na příkladech z praxe i na case studies to na Reshoperu předvedou David Duc a Vít Janda v přednášce Všichni mluví o TikToku a krátkých videích. Proč vám bez něj (možná) ujíždí vlak?

V rozhovoru jsme se zeptali na spoustu dalších věcí. Pro jaké e-shopy je TikTok vhodný? Komu správu TikToku svěřit? Jak pracovat s komunitou na TikToku? 

Když není náš e-shop na TikToku, znamená to, že nám možná ujíždí vlak? 

David: TikTok se stal jednou z nejrychleji rostoucích platforem v posledních letech a pro mnoho značek a e-shopů může být velmi cenným nástrojem, jak získávat nové zákazníky a budovat povědomí o svých produktech. Nicméně, stejně jako u jakékoli jiné marketingové strategie je důležité zvážit, zda je TikTok vhodný pro konkrétní e-shop, a zamyslet se, jak ho využít efektivně.

Obsah můžete orientovat na potřeby zákazníky

Jak správně poznat, že je/není TikTok pro náš e-shop vhodný?

David: Uvažujete o použití TikToku pro svůj e-shop? Zaprvé zvažte, zda vaše cílová skupina používá TikTok. Jestliže ano – jakým způsobem? Pokud je vaše cílová skupina převážně tvořena mladšími lidmi, může být TikTok velmi účinným nástrojem pro oslovování nových zákazníků. V tuto chvíli v ČR používá TikTok 2 082 000 uživatelů a 54 % z těchto uživatelů je pod 24 let. Zbytek uživatelů ve věku 25+ však dosahuje nemalých čísel – představuje 46 % z 2 milionu uživatelů. Např. uživatelů nad 35 let věku najdeme na TikToku kolem 420 000.

Zvažte také, zda vaše produkty mohou být vizuálně zajímavé a vhodné pro prezentaci na této platformě. TikTok je primárně vizuální platformou a videa musí být krátká a přímá. Ne všechny produkty se dají umístit do popředí videí. To však vytváří prostor pro obsah, který je orientovaný spíš kolem potřeb zákazníků než na produkt jako takový.

Dalším faktorem je, zda máte kapacitu a zdroje k vytváření kvalitního obsahu pro TikTok. Uživatelé očekávají originální a zábavný obsah. Pokud nemáte zkušenosti s tvorbou videí, může být vhodným řešením najmout si externí agenturu nebo interního specialistu a toho si nechat řádně proškolit.

Jak TikTok využít efektivně, aby nám pomáhal s byznysem?

David: Existuje několik způsobů, jak ho využít efektivně. Základním pilířem je logicky tvorba videí na váš firemní profil, přičemž zveřejněná videa můžeme poté i placeně podpořit → tím do videí přidáme i proklikatelné tlačítko s volitelným CTA. Dále přes TikTok Pixel můžeme měřit chování uživatelů na vašem e-shopu a nastavovat remarketing na vlastní publika a lookalike publika, která můžeme v prostředí TikTok Ads Manageru vytvářet. Tento firemní obsah (organický či promovaný) můžeme doplnit o spolupráci s influencery. Jejichž videa můžeme též placeně podpořit a odkazovat z nich na náš e-shop.

A je TikTok pro e-shopy vhodný i na prodeje, nebo je to spíše o podpoře značky? Případně jaké strategie lze uplatnit? 

Vítek: TikTok může být pro e-shopy vhodný nejen k podpoře značky, kde může fungovat jako velmi silný nástroj, ale i k prodejům. Existuje několik strategií, které mohou e-shopy využít na TikToku k dosažení většího počtu prodejů. 

Jaké strategie to mohou být?

Vítek: Interaktivní prvky v reklamě – promo kódy, odpočty, display karty a další dynamické prvky, které doplní natočené video o proklikatelné elementy směřující uživatele na e-shop. Příklady využití těchto interaktivních prvků si ukážeme v přednášce na Reshoperu.

Dále pak kombinace známých tváří a dobře nastavené placené reklamy – do videí můžeme obsadit mimo herců či vašich vlastních lidí také známější tváře. Pozorujeme, že influencerská videa podpořená reklamou mají o něco vyšší konverze než „pouhá” firemní videa. Známá tvář/tvůrce většinou má vybudovanou komunitu, která jí/mu důvěřuje, a tak se v rozhodovacím procesu uživatele posouváme rovnou o krok napřed oproti firemním videím, kde musíme pořád částečně ukazovat „kdo vůbec jsme a proč by nám lidé měli věřit”.

Zkušený markeťák? Komu správu svěřit?

Ono se řekne: „být na TikToku“. Ale komu správu kanálu a jeho obsahovou koncepci svěřit? Zkušenému markeťákovi, který sice rozumí marketingu, ale není z generace, která je s TikTokem srostlá, nebo najmout někoho mladého, kdo má navnímané trendy a ví, jak to na TikToku funguje?

David: Při vytváření a správě úspěšného kanálu na TikToku je důležité mít na paměti, že jde o platformu primárně pro mladší publikum, takže je vhodné mít osobu nebo tým, který rozumí trendům a tónu komunikace na této platformě.

Pokud e-shop nemá v týmu zkušeného markeťáka, který by mohl vést kanál na TikToku, může být lepší najmout někoho mladého, kdo má s TikTokem zkušenosti a dokáže správně interpretovat a aplikovat trendové prvky do marketingové strategie e-shopu.

Pro úspěšnou správu kanálu na TikToku je třeba mít kromě znalosti trendů a tónu komunikace také zkušenosti s tvorbou obsahu, schopnost analyzovat výsledky a měřit úspěšnost kampaní.

Ideální řešení by mohlo být spojení zkušeného markeťáka s někým z mladší generace, kdo má přímou zkušenost s TikTokem a může pomoci s vymýšlením a tvorbou obsahu. Důležité je také mít pro TikTok jasnou koncepci a strategii, aby byly všechny aktivity na této platformě součástí uceleného a promyšleného marketingového mixu e-shopu.

Jak s TikTokem počítat v marketingovém budgetu? Prý je to super kanál na remarketing, jenže asi ne pro každého…

David: Na konkrétnější čísla a možnosti spolupráce se podíváme v přednášce.

Přejít na vstupenky

Jak pracovat s komunitou na TikToku? Je fajn ji tam budovat, nebo se vám osvědčuje spíše odsud lidi převést na jiné sítě, kde se komunita buduje lépe?

David: Komunita na TikToku může být pro e-shop velmi cenným nástrojem pro budování povědomí o značce a získávání nových zákazníků. Ale budování komunity na TikToku není snadné a vyžaduje trpělivost a pravidelnost.

Zde je několik tipů, jak pracovat s komunitou na TikToku:

  • Vytvářejte relevantní obsah: Je důležité vytvářet obsah, který zákazníky zajímá a oslovuje. Vyhýbejte se do očí bijícímu reklamnímu obsahu a snažte se nabídnout něco, co bude pro vaše zákazníky opravdu přínosem.

  • Odpovídejte na komentáře: Je důležité pravidelně reagovat na komentáře uživatelů. Ukazujete tím, že si jich vážíte, záleží vám na jejich názoru a že jim chcete případně i pomoci.

  • Spolupracujte s influencery:  Může jít o velmi účinný způsob, jak si ještě více získat důvěru tamní komunity.

  • Vytvářejte výzvy a soutěže: může to být účinné v tom, jak zapojit diváky do dění, přimět je k engagementu a případně i nabrat nové sledující.

Byť je TikTok proslulý svými vysokými organickými dosahy a rychlými nárůsty počtu sledujících, nezapomínejme, že budování komunity může být pomalý proces. Pokud má e-shop již silnou komunitu na jiných sociálních sítích, může být výhodné tyto zákazníky přesměrovat na TikTok a budovat tak komunitu i tímto způsobem.

Pozorujeme, že mnoha firmám rychle rostoucí komunita na TikToku pomohla s budováním komunity i na jiných platformách (Instagram, YouTube). Doporučujeme proto vaše TikTok sledující odvádět skrze profil právě na tyto platformy, kde můžete využít zase jiných nástrojů ke komunikaci (fotky, stories, soukromé zprávy).

Co vás kolem TikToku v poslední době překvapilo?

David: TikTok začal více podporovat delší videa, i přes minutu dlouhá. Jeden z trendů, který překvapil mnoho lidí, je rostoucí popularita finančního poradenství na této platformě. TikTok se stává důležitým zdrojem informací pro mnoho lidí, kteří hledají rady ohledně svých financí. Na TikToku se objevují poradci na téma investic, osobního rozvoje a všeobecného finančního vzdělávání.

Další nedávný „trend” je rostoucí počet účtů založených na vzdělávání a podpoře duševního zdraví. Objevují se různé účty, které nabízejí rady a podporu pro lidi, kteří se potýkají s mentálními problémy. Populárními se tyto účty staly zejména proto, že nabízejí pozitivní a podporující prostředí pro lidi, kteří hledají pomoc nebo se chtějí cítit více „pochopení” a v nějakém „safe prostředí”.

Také se objevují nové způsoby, jak využít TikTok k prodeji produktů a služeb, což je pro mnoho e-shopů velmi zajímavé. Bavíme se zejména o možnostech v placené reklamě, které si ukážeme v přednášce. Tyto nové funkcionality ukazují, že TikTok je mnohem víc než jen platformou pro zábavu a že může být velmi užitečným nástrojem pro vzdělávání, podporu a také pro byznys.

Nejčastější chyby e-shopů ohledně TikToku

Jaké chyby podle vás e-shopy dělají ohledně TikToku nejčastěji?

David: Shrnul bych to v několika bodech.

  • Podceňování platformy: TikTok se stává stále populárnější platformou (v ČR přes 2M uživatelů), ale mnoho e-shopů ji stále podceňuje. Je důležité si uvědomit, že TikTok může být velmi užitečným nástrojem pro budování značky a prodeje produktů a že by se na tuto platformu nemělo pohlížet jako na pouhou „rychlovku”.

  • Nedostatek kreativity: TikTok je vizuální platforma, takže je důležité vytvářet kreativní obsah, který osloví publikum. Mnoho e-shopů však nedokáže vytvořit zajímavý obsah, který by zaujal.

  • Nedostatek pravidelnosti: Pravidelnost je na TikToku velmi důležitá. E-shopy by měly pravidelně publikovat nový obsah, aby udržely zájem svých sledujících. Mnoho e-shopů však publikuje nový obsah pouze občas a nedokáže udržet své sledující zainteresované.

Na co se mohou posluchači vaší přednášky na Reshoperu těšit?

Vítek: Projdeme si proces od A do Z tak, abychom TikTok ještě lépe představili se vším, co nabízí pro malé, střední i velké e-shopy. Na číslech a case studies našich klientů. Ukážeme si, jak můžeme na TikToku měřit a vyhodnocovat data, která jsou zejména pro výkonnostně orientované e-shopy stěžejní.

Přijďte si vyslechnout ozkoušené tipy z praxe. Stavte se ve středu 17. května na konferenci Reshoper 2023! Těšíme se v PVA Expo Praha Letňany.

Tým Reshoper


© 2024 Reshoper s.r.o. | Obchodní podmínky | Cookies