Jak vypadal rok 2022 ve Footshopu? CEO Peter Hajduček říká, že se učili „tančit v dešti“, protože dění v e-commerce bylo nepředvídatelné. Na Reshoperu vystoupí s přednáškou 7 lekcí z transformace Footshopu Aneb lesk úspěch nepřináší, srdce ano.
Říkáte, že loni, kdy bylo těžké cokoli predikovat, jste se naučili „tančit v dešti“. Co bylo na loňském roce pro Footshop největší škola?
Dříve jsem si myslel, že jádrem úspěchu je pracovat víc a lépe než ostatní. Po loňském roce věřím, že je to o schopnosti vtáhnout celou firmu do řešení problému a nasměrovat ji ke stanovenému cíli. Největší školou pro mě bylo to, jak významně korelovaly naše úspěchy s atmosférou a zapojením lidí. Úspěchu nedosáhneme delším ani detailnějším dashboardem. Dosáhneme ho tím, že lidi ve firmě do dashboardů každý den koukají a diskutují nad nimi.
Zaujal mě váš přístup k řešení problémů (v jiném rozhovoru jste řekl, že máte třeba křesťanský kříž v batohu, abyste nezapomněl, že vesmír je velký a naše problémy jsou malé). Co tedy nejvíce posunulo vás osobně?
Především jsem si posunul hranice toho, jak a co je možné zvládnout. S dobrým úmyslem a laskavostí dokáže leader přesvědčit celý svět, aby ho podpořil. Upřímnou snahu a odhodlanost ocení i jindy chladní obchodní partneři. Naučil jsem se, že můžu vyhrát i se špatnými kartami.
Jakou roli v takových situacích hraje firemní kultura a vnitřní nastavení lidí ve firmě?
Absolutně klíčovou. Lekce minulého roku významně změnily žebříček mých priorit a hodnot jako leadera. Transparentně komunikovat směrem do firmy, upřímně se o lidi zajímat, investovat energii do posilování jednoty týmu, být pro lidi dostupný, vědomě lidem dávat šanci na zlepšení a pracovní růst bude pro mě už asi vždy větší prioritou než dokončit nějaký dokument.
Jaké vlastnosti u svých manažerů jste v tu dobu ocenil nejvíce?
U kolegů jsem nejvíc ocenil pragmatický pohled na situaci a kvalitní komunikaci při vedení vlastního týmu. Největším úspěchem manažera je rozšíření týmu o výjimečný talent nebo rozvoj současných lidí a naopak rychlá reakce, pokud se to nepodaří.
Na co se mohou těšit posluchači vaší přednášky na Reshoperu 2023?
V době obrovského technologického pokroku bych rád přinesl prezentaci o dlouhodobých principech úspěchu, mezilidských vztazích, o osobním prožívání a učení se. Nebudeme však lítat v oblacích. Přeju si, aby si posluchači odnesli velmi konkrétní rady, které můžou ihned aplikovat bez ohledu na velikost a působení firmy. Nasdílím změny, které mi pomohly dosáhnout minulý rok nejlepších výsledků od vzniku firmy.
Můžete už trochu předem pojmenovat hlavní doporučení pro e-commerce leadery?
Před prezentací se ještě určitě budu připravovat a hledat správná slova a příklady, jak zkušenost co nejpochopitelněji nasdílet. Dnes bych své zkušenosti a doporučení popsal takto:
Připravte si strategický one-pager. Složitost je jednoduchá a jednoduchost náročná. Výstup přepracujte k jednoduchosti. Ideálně na jednu stránku. Věřím, že dobré komunikaci předchází nastavený směr, který umíme jednoduše pojmenovat. Paradoxně to znamená hluboké pochopení detailních dat a z nich vytáhnout nejdůležitější insight.
Nebojte se opakovat jednu věc dokola. V minulosti jsem si myslel, že na každý all-hands meeting musím přijít s něčím novým. Začal jsem opakovat to nejdůležitější dokola a dosahuju s tím výrazně lepších výsledků.
Děkuji, prosím, vážím si, oceňuji, promiň. To jsou slova, jejichž vyslovení nic nestojí a jejichž návratnost je obrovská. Systematicky vyhledávejte příležitosti na jejich vyslovení.
Investujte do vztahů mimo firmu. Bez rychlé finanční pomoci a významných ústupků ze strany dodavatelů by se nám minulý rok výrazně zkomplikoval. Deset let budování důvěry jsem přetavil ve velmi hmatatelné business vstupy. Naopak by to nešlo, v náročných chvílích už na budování vztahů není čas.
Nelítejte v oblacích. Někdo mi řekl „Úsporami se k prosperitě nedostaneš.” To možná platí dlouhodobě, ale ve složité situaci mi pomohl opačný přístup – přestat čekat na pozitivní vstupy, reflektovat realitu a rychle se jí přizpůsobit.
Přijďte si vyslechnout ozkoušené tipy z praxe. Stavte se ve středu 17. května na konferenci Reshoper 2023! Těšíme se v PVA Expo Praha Letňany.
Tým Reshoper
© 2024 Reshoper s.r.o. | Obchodní podmínky | Cookies