Pavel Pola: U e-mailingu je stále co testovat

zpět na výpis článků

27.3.2023,

S přednáškou Využijte naplno svou zákaznickou databázi na konferenci Reshoper 2023 vystoupí expert na e-mailing Pavel Pola. Na jeho přednášce byste neměli chybět, pokud chcete e-mailing dělat efektivněji. Jakou má v e-mailingu zkušenost s AI a s jakými nešvary se u klientů setkává?

Co vás za poslední rok v oblasti e-mailingu překvapilo, ať už mile, nebo nemile? Sledujete u klientů, nebo v rámci oboru trendy, které by stály za zmínku?

E-mailing (ten dobrý) byl od začátku postavený na datech. Poslední dobou nám výrazně ubývá signálů kolem otevírání newsletterů – klasický Open Rate už není vůbec spolehlivou metrikou (on samozřejmě nebyl nikdy 100% spolehlivý, ale v dnešní době se o něj opírat už skoro nemůžete). E-mailing je sice jedním z nejefektivnějších on-line kanálů, ale jeho měřitelnost se spíš zhoršuje.

Nejčastější chyby se pořád opakují

Máte za poslední dobu zajímavou pracovní zkušenost s AI? Jaký vidíte potenciál pro e-mailing a může to pomoci efektivitě?

Ano, máme konkrétní implementace AI u našeho klienta ROSSMANN, kde používáme AI pro doporučení nejvhodnějších produktů k oslovení zákazníků. A funguje to skvěle! Budu o tom (a nejen o tom) mluvit i na přednášce na Reshoperu, tak se stavte. Další možnosti vidím např. v navrhování copywritingu, návrhu strategií, apod. Např. ChatGPT je v tom poměrně slušný.

Přejít na vstupenky

S jakými chybami a nešvary se u klientů a e-mailingu nejčastěji setkáváte?

Nejčastější je pořád nedostatek segmentace, personalizace a automatizace. Firmy nechtějí najímat hromadu lidí, aby jim odbavovaly kampaně – a to se jim ani nedivím, ale zároveň vynakládají většinu energie na to, že posílají ručně dělané kampaně. A když mají nízká čísla, tak jen posílají víc ručních kampaní. Asi chápete, že se to nedá škálovat. A přitom když uděláte jednu automatizovanou kampaň za měsíc, tak za rok máte 12 kampaní, které jedou samy a potřebují jen tu a tam údržbu. Ze začátku to nevydělá moc, ale v součtu a za delší období jsou to už zajímavá čísla. Např. teď se dohaduju s jedním klientem, že nechce zapomenutý košík – a přitom vidí, kolik peněz mu v tom leží.

Jak je možné, že spousta e-shopů posílá maily a nezajímá se, jak kampaň dopadla? Mají třeba nízký Open Rate, ale stále maily posílají, aniž by je posouvali. Je to špatnou edukací obchodníků, markeťáků?

Těžko říct. Těch důvodů je asi víc. Někdo nechápe reporty a co znamenají daná čísla a jestli to je dobré nebo špatné, pokud nemají srovnání. Někdo nemá tu ambici. Někde to outsourcují celé na agenturu. Nebo mají prostě jen tak dobré výsledky, že je to ani zajímat nemusí.

Ideální je vědět, kam se chci dostat

Co e-shop potřebuje, aby mohl zlepšit úroveň svého e-mailingu?

Ideální je mít nějakou (aspoň základní) strategii. Kde jsem, kam se chci dostat, jaké chci mít výsledky. Z toho se pak odvíjí konkrétní kroky. Když přijdeme do firmy, většinou začínáme auditem, abychom zjistili, jak na tom vůbec jsou, kde je třeba tlačí pata (kolikrát ani nevědí, kde je problém). Z toho typicky vypadnou „quick wins” – úkoly, které lze rychle vyřešit a které okamžitě přinesou výsledky, a pak ty strategické, které přinesou výsledky v budoucích měsících a letech. 

Ale i když nemám žádnou strategii, je dobré udělat aspoň ten první krok a začít – a pak se většinou objeví ten druhý, třetí a tak dál…

Co byste doporučil ohledně předmětů v e-mailech? Dá se tam vůbec ještě něco nového vymyslet a zkoušet?

No jéje! Pořád je co testovat. My jsme si například teď vyzkoušeli, jaké výsledky můžete dosáhnout, když budete extra precizní v personalizaci. Cílem totiž je, abyste zákazníka v předmětu zaujali. Čím lepší v tomhle budete, tím se dostaví i lepší výsledky. 

Jak přesvědčit drtivou část zákazníků, kteří dlouho nenakoupili

V ROSSMANN pracujete na získávání ztracených zákazníků. Přiblížíte ještě před přednáškou na Reshoperu, co se dozvíme? 

Přednáška bude celkově o tom, jak zákazníci sedí na hromadách dat a neumí je vytěžit… Na konci zmíním konkrétní příklad, který v ROSSMANN vedl k tomu, že se nám povedlo přesvědčit drtivou část zákazníků, kteří dlooouho nenakoupili, aby se vrátili zpátky. Takže se můžete těšit na kombinaci teorie a jejího praktického využití.

Proč mají lidé přijít na vaši přednášku a pro koho bude určená?

Rád bych, aby se přišli podívat všichni, koho zajímají výsledky – pomocí e-mailingu lze generovat opravdu hezká čísla, pokud ho děláme správně. Uvítám i e-mailové marketéry, kteří by se chtěli inspirovat úspěšnými kampaněmi. Přednáška sice nepůjde moc do hloubky datových analýz, ale je fajn, když na kampaních spolu s marketéry spolupracují i datoví analytici, kteří můžou pomoct se segmentací nebo pochopením zákaznického chování.

Stavte se 17. května na Reshoperu 2023 i vy! Těšíme se v PVA Expo Praha Letňany.

Tým Reshoper


© 2024 Reshoper s.r.o. | Obchodní podmínky | Cookies